Den globala modeindustrin är delaktig i Gaza. BDS kan tvinga fram en uppgörelse

Venetia La Manna – The New Arab

 

Jag lärde mig först om Palestina via en ovanlig väg – genom det Tysklandbaserade multinationella sportklädesföretaget Puma. Jag har en videoserie på Instagram som heter Recipe For Disaster där jag ”kokar ihop” företag för deras miljöförstöring, kränkningar av arbetstagarnas rättigheter och greenwashing.

Big Fashion producerar så många som 150 miljarder plagg och 22 miljarder par skor årligen. Denna överproduktion är ett resultat av exploaterande leveranskedjor som är byggda på koloniala vägar, möjliggjorda av tvångsarbete och utvinning av jordens värdefulla resurser.

De enda människor som gynnas av detta överutbud är ett fåtal utvalda miljardärer som driver multinationella modekonglomerat – och termen ”nytta” är subjektiv, eftersom man inte kan hamstra miljarder på en död planet.

I maj 2023 publicerade jag en video om Puma där jag framhöll deras greenwashing för deras marknadsföringskampanj Voices Of A Regeneration, som var en del av företagets uppdrag att lära sig om de människor som ”drabbades mest” av klimatförändringen. Istället för att förstärka kraven från samhällen som redan står inför de hårdaste effekterna av den globala kokningen (som till exempel deras klädtillverkare), betalade de influencers – som råkade komma från deras kärnkonsumentregioner.

Jag nämnde Pumas medverkan i den pågående ockupationen av Palestina, eftersom varumärket var den huvudsakliga internationella sponsorn för Israels fotbollsförbund (IFA) som har lag som arbetar med illegala bosättningar i det ockuperade Palestina. Den här videon var – till min skam – första gången jag nämnde Palestina på min Instagramkanal. Kanske naivt förväntade jag mig inte den motreaktion jag fick.

När en kommentator förkunnade att Israel är ”ett självständigt land med världens mest humaniserade militär” sa en annan: ”ni borde hålla er till era ämne! ”Mode” och inte ”politik”.

 

Att reda ut ockupationens trådar

Fram till denna punkt hade min ”politik” uppmanat globala varumärken att upphöra med sin användning av tvångsarbete och avskyvärda arbetsförhållanden. Jag hade drivit på för rättvisa levnadslöner och stöttat fackföreningar. Jag hade krävt ett slut på överproduktion i syfte att skydda vår jord. För mina sionistiska anhängare hade den här typen av politik varit acceptabel, men den drog gränsen vid Israels illegala bosättningar och pågående ockupation.

Jag började dra i tråden från den palestinska textilindustrin och började nysta upp ett mycket större tygstycke. Man tror att ursprunget till den livräddande gasbindan gjord av naturfibrer och som används för sårförband kan spåras tillbaka till Gaza – där textilindustrin fram till alldeles nyligen en gång var en av de viktigaste ekonomierna.

Liksom med andra kolonialnationer som Storbritannien, Tyskland och USA outsourcade Israel mycket av sin klädproduktion till Palestina, där arbetskraft var tio gånger  billigare, och arbetarna hade liten eller ingen makt att begära bättre löner och förbättrade arbetsvillkor.

Jag började lära mig av palestinska forskare vars forskning visar hur israeliska designers har tillägnat sig palestinsk Tatreez – en inhemsk form av broderi/vävning och berättande.

Jag intervjuade också Hirbawi – en av de sista återstående Keffiyeh-fabrikerna i Palestina – för att lära mig om denna värdefulla symbol för motstånd, och hur den hade tillägnats av snabbmodemärken på 2010-talet när berusade rockstjärnor sågs bära dem när de ramlade ut från Londons nattklubbar.

Och trådarna till ockupationen fortsätter att nystas upp.

För närvarande har en gräsrotskampanj avslöjat hur Zalando fick sina muslimska arbetare att känna sig osäkra efter den 7 oktober och så kallade ”hållbara” varumärken som Organic Basics ägs av ett företag med anläggningar på den ockuperade Västbanken.

Nol Collective, ett etiskt varumärke som skapar vackra kläder i Palestina, har ökat medvetenheten om de politiska kopplingarna mellan mode och politik sedan starten. Varumärket utbildar ständigt sin gemenskap om svårigheten med att flytta tyger genom kontrollpunkter och skicka paket internationellt, samtidigt som de försöker stödja lokala hantverkare, broderare, färgare och skräddare.

 

BDS arbetar

Palestinska idrottare har varit obevekliga i sin kamp mot Puma och lett den globala bojkottrörelsen mot varumärket. Efter fem år av riktade offline-aktioner, online-påtryckningar och kampanjer avslutade Puma sitt sponsorskap av IFA, vilket markerade en framgångsrik men bitterljuv kampanj av den palestinskledda BDS-rörelsen – som just har firat sitt tjugoårsjubileum.

Faktum är att när jag deltog i strandstädningar i Accra, Ghana, märkte många av oss en enorm ökning av antalet Puma-etiketter som hittades och förorenade avfallsångan. Jag tvivlar inte på att detta var ett resultat av bojkottkampanjen, och att de välmenande människorna i länder som Storbritannien – som är en av de största klädexportörerna till Ghana – donerade sina Puma-kläder.

Medan folkmordet fortsätter är det amerikanska märket Reebok den senaste globala sportklädesjätten att sponsra IFA.

Från och med den 25 juli har BDS-rörelsen uppmanat till en global bojkott av det spanska snabbmodemärket ZARA eftersom det tjänar på och hjälper till att normalisera Israels ockupation, apartheid och folkmord mot palestinier. När vi kollektivt upplever extraordinära nivåer av ilska och hjärtesorg över Israels svält av Gaza är det viktigt att vi kanaliserar vår sorg till strategiska, riktade bojkotter som dessa mot ZARA och Reebok.

Detta är en uppmaning att kasta bort dina befintliga ZARA-kläder. Istället bör folk fortsätta att bära dem. Zaras överutbud är en viktig bidragande faktor till den globala textilavfallskrisen och orsakar en humanitär katastrof för samhällen i frontlinjen.

För de som är oroliga för de ZARA- och Reebok-produkter de redan äger, överväg att hitta kreativa sätt att återvinna dem och täcka varumärket.

Från jorden som odlar fibrerna, till de fossila bränslen som driver fabrikerna, till händerna på arbetare under förtryckande regimer som syr sömmarna, till fartygen som transporterar produkter, till influencers som använder affiliate-länkar för att sälja kläder till dig, till ”återvinningslådorna” som samlar in våra kläddonationer, till exportörerna som tjänar på överskott, till kvinnorna som bär 55 kg använda klädbalar på sina huvuden i Accra, till stränderna där klädtentakler blandas med sanden och förstör värdefulla ekosystem och lokala fiskares försörjning: Mode är djupt politiskt. Och vi kan inte låta det sionistiska projektet använda selektiv radering för att avlägsna palestinier från moderättviserörelsen.

 

 

Venetia La Manna är en rättvis modeaktivist, innehållsskapare och TEDx-talare. Venetia använder sociala medier för att hålla multinationella företag ansvariga för sina oetiska metoder, kränkningar av mänskliga rättigheter och greenwashing. Hon presenterade en dokumentär som heter ”The Fast Furniture Fix” för BBC Radio 4 och medverkade i Channel 4-dokumentären ”Inside The Shein Machine”. Hennes arbete har presenterats i Vogue och The Guardian och hon har skrivit för Atmos och The Independent. År 2024 var hon domare för det första Women’s Prize For Non-Fiction-priset.

 

Original text: The global fashion industry is complicit in Gaza. BDS can force a reckoning