Toledo, pusselstaden

Inés Eléxpuru – FUNCI

 

Den kallas ofta för de tre kulturernas stad, ett lättanvänt motto som dock rymmer en hel filosofi och en förmåga till integrering. Få städer i världen har känt till så mycket täthet och kulturell mångfald gömd under en skorpa av sten och tegel med ett ödmjukt utseende på så få kvadratkilometeryta, knappt och hoptryckt i en klippa instängd av Tajo.

Dess layout och fysionomi är de av en medeltida, stenig befolkning, omgiven av en mur och stängd mot utsidan. Hennes inreskönhet upptäcks inte vid första anblicken, du måste förtjäna det.

Det verkar otroligt att en så begränsad enklav har gett så mycket av sig själv. Tito Livio sa det redan i sina krigskrönikor: parva urbs, sed loco munitia, en liten plats, men väl befäst.

Detta gynnade utan tvekan att det valdes till säte för den västgotiska kungen Leovigilds hov 569, och att Recaredo kallade till det tredje rådet i Toledo, vilket använde honom för att konvertera till katolicismen och gav upphov till att kyrkan kombinerade himmelska frågor med jordiska i statens angelägenheter.

Sedan dess, som från romartiden, finns det knappt några lämningar, förutom några friser, cymbaler och kapitäler utspridda här och där, mellan museihallar, uteplatser och kyrkor. Oundvikligen skulle varje framtida kultur behöva täcka ovanstående med sina bidrag, dels som en symbol för hegemoni och dels eftersom det inte fanns något annat val i en topografi som inte tillät mer.

Ett museum samlar den västgotiska traditionen: Konciliets, i Mudejar-kyrkan San Román, belägen i ett av de högsta och mest intima hörnen av Kastilien-La Manchas huvudstad.

Där kan du, förutom västgotiska verk, beundra de romerska fresker från 1200-talet och det stilistiska äktenskapet mellan Bysans, Islam och Kristendomen, som ett av de många bevisen på Toledos välkända interkulturella kallelse.

 

Tulay Tola

På 700-talet beslutade muslimerna också att göra Tulay Tola till sin egen, en av de ”största och bäst befästa städerna i Al-Andalus” som Ibn Hawkal vittnade om på 900-talet, vilket motsäger Tito Livio eller menar att staden hade vuxit sig själv. Torget, som blev förstärkt, vände snart ryggen åt den dåvarande centralmakten, installerad i Córdoba. Sedan kommer den täta stadsväven som gör den så reserverad.

Bland de många moskéerna som befolkade den finns moskéerna Tornerías och Bab Mardun, även känd som Cristo de la Luz, med sina invecklade räfflade kupoler, som alla skiljer sig från varandra. Men det kan ha varit al-Mamuns taifa, den som gav staden mest lyster, om inte ur politisk synvinkel (det brukar hända), så kulturellt och vetenskapligt.

Läkare-botanikerna Ibn Wafid och Ibn Bassal stod ut. De experimenterade i fruktträdgårdarna och trädgårdarna i almunias, och astronomer som Azarquiel, uppfinnaren av timglas och andra nyfikna hydrauliska anordningar.

Toledo kommer att erövras av Alfonso VI 1085, och återvända till kristendomens händer, vilket gjorde det till Primatsäte. Trots det är det arabiska avtrycket bevarat i användningsområden och mode, särskilt i Mudejar-arkitekturen, kanske dess mest säregna drag. Judarna, som hade bildat en viktig gemenskap sedan den västgotiska perioden, fortsatte att behålla sitt inflytande tills de fördrevs av de katolska monarker 1492.

Två av de mest anmärkningsvärda hebreiska hängena kan fortfarande besökas idag: synagogan i Santa María la Blanca och Transito synagogan eller Samuel ha Leví, nyligen restaurerad och en ode till snidade stuckaturspetsar. Det som är otroligt, och det är där vi ser Toledos integrerande förmåga igen, är att de byggdes under kristen tid och av muslimska byggmästare, en unik och lärorik specificitet.

Katedralen, en annan oförlåtlig konstnärlig milstolpe, började byggas i gotisk stil på order av Fernando III på 1200-talet, som ett sätt att materialisera den nya dominerande makten.

 

Skolan för översättare

Med Alfonso X upprepar historien sig, politik var inte hans starka sida, men konsten och kulturen blomstrade igen och samlade hela den österländska traditionen genom översättarskolan. Några av de mest produktiva kunniga män var judar: Judá ben Mosé ha Kohén, Abraham el Faqui och Rabi Cagg de Toledo. Mudejar hud tycks då täcka allt med dess tegelverk som bildar filigraner.

De muslimska byggare som stannar kvar i staden tills oförsonligheten råder, ägnar sig åt att bygga kyrkor och synagogor med hjälp av alla de tekniker som lärts under tidigare århundraden. Sammanflätade hästskobågar, polylobed och spetsbågar är en del av fantasierna hos dessa byggnads-guldsmeder. Bland prestationerna från Toledo Mudejar sticker Santiago del Arrabal, San Bartolomé och Santo Tomé ut.

Toledo omvandlades till en kejserlig stad på 1500-talet och besöktes ofta av Carlos V och av de katolska monarker som sammankallade Cortes där vid flera tillfällen. Trots det blev den aldrig monarkins huvudstad trots att den fortsatte att växa i antal invånare och i välstånd. San Juan de los Reyes, ett flamboyantstil gotiskt tempel som tillskrivs Juan Guas, är en av de mest lysande exponenterna av den perioden, med sitt stora genomskinliga långhus och sina rikliga mudejariska och flamländska nickningar.

Vid 1600-talet upplevde Toledo en nedgång, övergiven av domstolen som definitivt slog sig ner i Madrid. Det blev därmed en hermetisk klosterstad som levde mer bakom stängda dörrar än att möta verkligheten. Domenico Theotocopuli, El Greco, skulle behöva komma för att uppfinna en ny, modern och heterodox vision, mycket långt ifrån den rådande akademismen.

Men El Greco var inte den enda skaparen som var förälskad i Toledos täthet och (endast skenbara) åtstramning. Något senare skulle romantikerna göra dess orientaliska gloria till sin egen, och redan på 1900-talet sökte berömda besökare som Rilke, Diego Rivera och Pablo Neruda inspiration bland dess hemliga gator, dess genomskinliga och kalla luft och de askbergena som omfamnar den.