Medina Azahara, den andalusiska drömmen

Inés Eléxpuru – FUNCI

 

”Gud är vacker och älskar vackra saker.” Det verkar som att Abderrahman III var inspirerad av profetens hadith när han byggde staden. En hel lektion i medeltida urbanism och konstruktiv visdom.

Allt eftersom åren går, sedan resterna av Madinat al-Zahra upptäcktes på 1800-talet, och tack vare arkeologernas tålmodiga och noggranna arbete, avslöjas gradvis stadspalatsets överdådighet.

Det var 1000-talet och Abderrahman III hade utropat al-Andalus till ett kalifat oberoende av Bagdad, med Córdoba som huvudstad. Den nya staden uppstod för att ytterligare stärka makten hos den umayyadiska kalifen, och avlasta Córdoba, vilket skapade ett nytt administrativt centrum i utkanten, enligt det orientaliska modet. Även om legenden, mindre jordisk, försäkrar att kalifen skulle ha låtit bygga den av kärlek till Zahra, en av hans favoriter.

Om vi får tro krönikörerna byggdes staden på bara fyrtio år av febrig aktivitet. Enligt Ben Hayyan,

”…6 000 stenblock, stora som små, användes dagligen (…). Antalet djur som användes för att bära dessa material uppgick till 400, vissa säger mer, bortsett från 400 kameler som tillhörde sultanen och 1 000 mulor som hyrs för 3 mizcals per månad.

Den nådde dock knappt 75 levnadsår, varefter den i och med kalifatets fall började plundras tills den försvann under ett täcke av jord och glömska.

Att lämna Córdoba i väster och nå den böljande landsbygden nedanför foten av Sierra Morena är ett litet andrum. En fläkt av grönt, ja, markerat av en horisont av byggnader med kaotiskt utseende som hindrar dig från att helt fördjupa dig i Medina Azaharas universum, en av grundpelarna i det som vissa författare på sistone har kommit att kalla ”myten om al-Andalus”, och som insisterar på att förstöra den, som om det muslimska Spanien inte var bländande nog för att ge näring åt fantasin och föregå med exempel.

Sedan, omfamnade av den skygga vintersolen, dyker resterna av kalifatens staden upp, fördelade på ett förskjutet sätt längs sluttningen. Av de mer än 100 hektar utvidgning som den nådde har endast 12 grävts ut, vilket ger en uppfattning om det enorma arbete som väntar arkeologer. Som Antonio Vallejo, chef för gruppen, bekräftar, ”det är inte ett jobb för livet, utan för flera generationer”.

 

Dar al-Yund

Öster om alcazar-inhägnaden ligger den administrativa eller officiella sektorn. I den kan du se resterna av Dar al-Yund, med dess fantastiska arkadgalleri och dess paradplats avsedd för militärapparaten och för att imponera på omgivningarna. Det finns också Casa del Vizier (Visirens hus) och, på den nedre terrassen, Salón Rico (Den rika hallen). Det enda rum som har rekonstruerats, och som visar extremt genomarbetad ornamentik, baserad på sten paneler som representerar livets träd, och hästskobågar inramade i alfiz med sprudlande motiv. Det är här som kalifen tog emot ambassaderna insvepta i mörkrets och iscensättningens mysterium. Enligt krönikören al-Maqqari,

”Kakelplattorna i denna magnifika hall var gjorda av guld och silver och enligt Ben Baskuwal fanns det i mitten av den en stor bassäng fylld med kvicksilver.”

Utanför slottsområdet, som siluetteras mot landsbygden, dyker huvudmoskén upp, med sina smala syriska murstenar och festliga palmer. Och i den västra sektorn, bostadsområdet, föremål för ett samvetsgrant konsolideringsarbete de senaste åren. I tjänstefolkets område, som består av flera rum fördelade runt en uteplats, finns den enda tegelugnen från kalifattiden som hittills hittats. ”Renlighet är hälften av tron”, står det i hadithen som byggarna måste ha förlitat sig på istället, när de försåg området med flera latriner och ett mycket sofistikerat avloppssystem, mer än nyligen upptäckt 1 000 meter. Och detta på 900-talet, när hygienen i det kristna Europa var en mycket större myt än al-Andalus.

Härifrån kan du se restauratörer och byggmästare som arbetar med återställningen av Vizir Jafars hus. Först har de gått vidare med att gräva och ta bort sängen från det gamla golvet och sedan lägga ut marmorskivorna som de håller på att montera ihop bit för bit som om det vore ett pussel. En spektakulär arkad dekorerad med arabesk med invecklade motiv håller också på att restaureras. Detta område, stängt för allmänheten, fungerar för närvarande som referenspunkt för många arkeologi- och arkitektstudenter, men förhoppningen är att det under den kommande sommaren kan besökas av alla och på så sätt fortsätta att föda den andalusiska drömmen.