Cordobas moské

Margarita López

 

Ordet moské kommer från masjid (plats där den troende gör prostration) och är den mest karakteristiska byggnaden av den islamiska världen och dess konst. Moskéns morfologi består av en rektangulär inhägnad, uppdelad i en innergård (shan) med portiker eller gallerier och en vattenfontän för tvagning (mida), och ett täckt bönerum (haram), som i de flesta fall är hypostil, dvs., den har rader med kolumner.

Denna modell baserades på den första moskén som byggdes i Medina, på 600-talet, av islams profet och den första kärnan av hans anhängare, människor från Mecka som hade emigrerat till Medina år 622 e.Kr. / 1 Hijra.

En mycket rudimentär och ödmjuk moské som byggdes på en tomt som gavs till profeten av två bröder från Medina, baserad på adobe-block och stammar och palmblad. Med tiden och Islams expansion upprätthölls samma format med största vördnad, genom att lägga till mihrab, minareten och maqsura, och berika den med dyra material, såsom marmor, mosaik, alabaster och snidat trä. Detta var också tänkt att ge bilden av utvidgningen av den islamiska världen, och den politiska assimileringen av kalifatet till tidens stora imperier. En bild, för många fromma män på den tiden, långt ifrån den ursprungliga enkelheten och åtstramningen.

 

Cordobas första huvudmoské

Historien om moskén i Córdoba är oupplösligt kopplad till den muslimska Córdoba, precis som den eviga Córdobas är kopplad till dess moské. Från de första åren av muslimernas ankomst till den iberiska halvön, som de kallade al-Andalus, valde de staden Córdoba som säte för sin halvöns huvudstad (år 717 e-Kr./99 Hijra).

Kanske berodde detta val på de orografiska och klimatmässiga likheterna som finns med Damaskus, den politiska huvudstaden i den islamiska världen och sätet för Umayyad-kalifatet. För att utföra sina böner, förvärvade de genom kapitulation, från de kristna, hälften av inhägnad av den västgotiska kyrkan San Vicente, som låg innanför stadsmuren. Böneplatser förenades så att, enligt krönikörerna, de kristna gick in genom en sidodörr för att höra mässan och genom dörren på motsatta sidan, muslimerna för att be.

En prins från Umayyad dynastin, Abderrahman, senare känd som Abderrahman I, al-Dajil (”Invandraren”), som flydde från förföljelsen av abbasiderna, en annan dynastisk gren av den arabiska adeln, mot sin familj, kom för att bosätta sig i al-Andalus (år 756).

Här förklarade han sig själv som självständig emir från det östra kalifatet, vilket gjorde al-Andalus till ett oberoende emirat ur politisk synvinkel. Denna självständighet bibehölls under århundradena. Enligt den nordafrikanske historikern Ibn Idari (1100-talet) köpte Abderrahman I, efter att ha verifierat att de muslimska troende hade ökat så mycket i Córdoba, att de knappt fick plats i den första moskén som byggdes, från de kristna resten av land där de hade sin kyrka, för att införliva det i Mezquita Aljama (Större moskén), för vilket fick de kristna en stor ersättning i enlighet med den pakt som de hade kapitulerat för.

Här förklarade han sig själv som självständig emir från det östra kalifatet, vilket gjorde al-Andalus till ett oberoende emirat ur politisk synvinkel

Emiren påbörjade expansionsarbetet år 785 e.Kr. det tog bara ett år att färdigställa bönesalen och spenderade åttiotusen pjäser av guld och silver. Men döden kom till honom år 788 och lämnade minareten ofullbordad. Hans son och efterträdare Hixam, en from man, tog ansvaret för detta och lät bygga en minaret som är fyrtio alnar hög och några gallerier inuti moskén, så att kvinnorna kunde be, och han installerade också en tvagningsanordning öster om byggnaden.

 

Cordobas moské

 

Historik om moskén tillbyggnad

Kanske skulle vi kunna analysera psykologin hos de successiva umayyadiska emirerna och kaliferna, vars huvudsakliga angelägenhet var att fortsätta med den dynastiska traditionen av påbyggnad och ornamentering av Cordobas moské, genom de utvidgningar eller reformer som de genomförde under århundradena.

I den första byggnaden, med elva skepp vinkelräta mot qiblan, som Abderrahman I beordrade att byggas, förblev de dubbla hästskobågarna ovanpå pelare och pilastrar som en distinkt symbol för monumentet. Ett graciöst utseende som inte förutspådde det mirakel som dess varaktighet över tid har inneburit.

Hästskobågarna med kilsten av rödockra tegel kommer också att vara eviga. Bågar som kommer att upprepas under senare århundraden, som arketypen för den umayyadiska kalifat konsten, och framför allt som arketypen för Umayyad Cordoba. Men dess tillkomst beror på nostalgi, eftersom Abderrahman al-Dajil alltid framkallade sitt hemland Syrien, dit han inte kunde återvända, och i fallet med Cordoba moskén ville han påminna om den stora Umayyad-moskén i Damaskus.

Men resultatet blev mycket vackrare. Hans son Hixam I, som vi har sagt, gjorde minareten, gallerierna för kvinnorna och tvagningsstället. Det har inte blivit något mer än enkla krönika referenser av allt detta, men från vår analys antar vi att han, eftersom han var en from och rättvis man, lade till moskén det som uppenbarligen saknades, för en perfekt uppfyllelse av muslimsk fromhet.

Efter nästan ett halvt sekel påbörjade emiren Abderrahman II (800-talet), ättling till de tidigare, den första utbyggnaden av den ursprungliga moskén. Denne umayyadiska emiren var en raffinerad, kultiverad och elegant man, som visste hur man imponerade på Córdobas kosmopolitiska luften som hade rådit i den islamiska Córdoba sedan den tiden, med en uppenbar önskan att efterlikna den andra stora stadskärnan i den islamiska världen, Bagdad, huvudstad i det abbasidiska kalifatet. Abderrahman II:s tillägg levde upp till hans personliga profil, eftersom han valde de vackraste och mest rika materialen, såsom alabaster och färgade kulor, såväl som de mest perfekt snidade korintiska kapitälen, för att förlänga de kolumnformade skeppen till sidan av floden (sydost), och av denna anledning var han tvungen att göra en ny mihrab vars beskrivning vi inte känner till, men skönheten i denna förlängning förevigades i de höviska verser som en av hans poeter riktade till emiren:

”Han byggde en moské utan dess like, gjord för Allah och som inte har något jämförbart i världen, förutom skapelsen av den barmhärtige, eller moskén som byggdes av muslimernas profet, Muhammed. Den har röda och gröna kolumner, som om hyacinter och smaragder lyste på dem.”

Kanske fick den perfektionen att hans ättlingar gjorde nya reformer att respektera, nästan med vördnad, dessa rika material. Fram till kalifatets tid (900-talet) genomfördes inga stora innovationer i moskén i Cordoba, men vi måste påpeka som ett märkligt faktum att emiren Abdallah (800-talet), farfar till den blivande kalifen Abderrahman III, av rädsla för någon typ av attack, som redan hade inträffat tidigare, beordrade han byggandet av en förhöjd passage som länkade samman Umayyad-emirernas palats med moskén. Detta palats upptog platsen för den gamla västgotiska fästningen, som sträcker sig från Reales Alcázares till ärkebiskopens byggnader som finns idag, precis framför moskén. Det var en passage bestående av höga yttre arkader, som förband Umayyad Alcazar med den västra delen av moskén, som ledde direkt till maqsura, som hade byggts på hans far, Muhammed I:s tid. Passagen försvann under senare århundraden men en dörr kan fortfarande ses på någon höjd över gatunivån, nära sidan av mihrab, eller moskéns huvud.

 

Kulturpolitisk prakt

Med Abderrahman III (900-talet) nådde umayyaddynastin i al-Andalus sin zenit. En dinasti som hade utrotats i öst, men som var hörnstenen i det islamiska västerlandets politiskt-kulturella prakt och med det al-Andalus hegemoni. De flesta umayyaderna var inte överdrivet fromma, men de ville upprätthålla ortodoxin i Maliki-doktrinen som följdes i hela Maghreb (det muslimska västerlandets land).

Även om de framför allt var stora statsmän, särskilt Abderrahman III. Han var den som svarade på utmaningen som det fatimidiska kalifatets framträdande i Ifriqiya (Tunisien) medförde, utropade sig själv som kalif av Córdoba (år 929), bröt med den religiösa kopplingen, som fortfarande varade med det östra kalifatet och som hans förfäder hade inte vågat bryta av. Det var ögonblicket för umayyaderna i al-Andalus att projicera sina idéer om nästan imperialistisk prakt, i alla dess manifestationer, både politiska, ekonomiska, kulturella och arkitektoniska. Så började ett storskaligt arkitektoniskt program, som innefattade nybyggnationen av stadspalatset Madinat al-Zahra, vars plats, utvald av kalifen, låg 12 kilometer från Córdoba.

Också i detta stora projekt övervägdes en ny förlängning av Cordobas moské, båda dess skepp, såväl som dess uteplats och minaret. Projekt utan motstycke i västerlandet vid den tiden och som, på grund av sin storhet, skulle behöva lång tid att genomföras, vilket översteg perioden för Abderrahman III:s, al-Nasirs regeringstid, även om det varade mer än femtio år, och som fick fortsätta och fullbordas under hans son al-Hakam II kalifat.

Al Hakam, redan som prins, hade tagit över ledningen av verken. Under al-Nasirs tid utvidgades uteplatsen mot nordväst och lade till portikerna, en ny minaret av större proportioner och höjd byggdes, berikad med arkader på marmorpelare, geometriska ritningar, epigrafiska friser och ädelträ på fasaderna, som samt som två trappor som slutade i en välvd kammare toppad med en stor yamur med fem silver- och guldkulor. Denna minaret var en modell och referens för de stora almohad-minareterna på 1100-talet, som Giralda i Sevilla, den så kallade Tour Hassan i Rabat eller Kutubiya i Marrakech. Tyvärr kan vi inte beundra minareten av kalifen av Córdoba idag, eftersom den är inbäddad i ett klocktorn byggt vid en senare tidpunkt, redan under kristet styre. Hans son och efterträdare, al-Hakam II, fortsatte det stora uppdraget och beordrade att moskén skulle utökas nästan till foten av floden Guadalquivir, i närheten av Statybron (idag San Rafael-bron).

Denna nya förlängning var den som definitivt konfigurerade moskén i Córdoba, vilket gav den, den magnifika aspekt som vi kan beundra idag. Med respekt för sina förfäders tradition, utökade han långhusen med samma betydelse och morfologi, men designade den vackraste mihraben i den islamiska världen, genom tiderna.

För att göra detta, och dra fördel av gåvan av flera centner tesserae för att göra mosaiker som kejsaren av Bysans gav honom, började mosaikdekorationen av mihrabens kupol. Kupolen står på en åttauddig stjärna som representerar himmelssfären med en central punkt, vars symbolik frammanar Skaparguden. Under ingångsbågen till mihrab beordrade han placeringen av fyra vackra kolonner från Abderrahman II:s tid, som ett tecken på respekt och beundran för sina förfäders tradition. På framsidan av samma dörr till mihrab, också prydd med gyllene och polykroma mosaiker, bland geometriska och vegetabiliska ornament, finns det åkallandet till Gud och förfrågningar om gudomlig välsignelse över al-Hakam II, som beordrade att detta underverk skulle utföras. Det gudomliga och mänskliga frammanas med andra ord vanligtvis i monumentala verk, men i det här fallet handlade det om intrång av politisk makt i ett strikt religiöst rum.

 

Umayyadisk nostalgi

Men den vise Cordoba kalifen, beskyddare av så många kulturella projekt, visste hur han skulle kulminera sin dynastis magnum opus. Återigen lägger vi märke till den så kallade ”umayyadisk nostalgin”, i användningen av den bysantinska mosaiken, mosaik som användes, århundraden tidigare, i Klippmoskén i Jerusalem av bysantinska mosaiker, och i Damaskus stora moské. Med Muhammad ibn Abi Amir, al-Mansur (Almanzor), en av kalifens vesirer, medan han levde, och förste vesir (hayib) och inkräktare av kalifmakten, när den svage prinsen Hixam ärvde kalifatet, stängdes cykeln för förlängningar av Cordobas huvudmoské.

Almanzor ville efterlikna kalifatets makt, på alla sätt, och samtidigt vinna stöd från ulema från Cordoba. Han beordrade att moskén skulle utökas på den östra sidan, förstora den nästan dubbelt så mycket, för vilket han fortsatte med samma stil av dubbla överlagrade arkader och expanderade till ytterligare åtta skepp, vinkelrätt mot qibla. Han vågade inte, och det är förståeligt, flytta den makalösa mihrab, som med denna nya förlängning lämnades utanför centrum, och har förblivit så till denna dag.

Almanzors nya expansion var av dålig kvalitet i material och utförande, och förblev bara en utökning av utrymmet, eftersom det nästan fördubblade skogen av kolonner. Även om han uppnådde det som alltid var en konstant i honom, att generera den största känsla av storhet som förkunnade al-Andalus politiska makt, var den makten i verkligheten, efter al-Hakam II:s död, på väg in i en tydlig nedgång. Men idag har vissa forskare velat se i Almanzors verk en balanserad uppvisning av respekt och underkastelse till vad som tidigare gjordes av hans umayyadiska suveräner, genom att avstå från byggandet av en ny mihrab och använda medel med stor nykterhet, men utan att förlora det inre proportion med var och en av de tre angränsande forntida faserna.

 

Mihrab
Moskéns mihrab

 

En moskés prakt

De flesta samtida och senare muslimska författare är överens om att påpeka rikedomen i Cordobas moskés inre. Det var en av de mest kända helgedomarna i det islamiska västerlandet, och en referenspunkt för alla öst- och nordafrikanska resenärer, när de besökte al-Andalus.

Det var kanske den största moskén genom tiderna, och historiker berättar att den hade nitton rader av överlappande arkader och över tusen marmorpelare. Taket var gjort av Tortosa-furupaneler och bjälkar (ett mycket känt och uppskattat träslag i al-Andalus) med polykroma teckningar i cinnoberrött, vitt, lapis lazuli-blått, vermilion, grönt, grått och svart, samt kalligrafiska friser med suror i Koranen.

Krönikörerna säger (även om de inte är överens om antalet), att det fanns tvåhundraåttio lampor, många av silver, de största med tusen oljelampor vardera och de minsta med upp till tolv lampor. Alla dessa lampor tändes under Ramadans nätter, varför förbrukningen av olja för belysning under den månaden uppgick till 500 arrobas (en arroba är lika med 14,7 kg), medan samma mängd förbrukades under resten av året totalt.

Natten mellan den 27:e och den 28:e Ramadan eller Allmaktensnatt brändes en stor mängd ambra och aloe ved i kittel för att parfymera miljön. Den organisation som ansvarade för denna moské skapade enorm förvåning bland de muslimska författare som har skrivit om den, de berättar att bland imamer, uppläsare av Koranen, borgmästare, muezziner, dörrvakter, lamptändare och andra, vid tiden för Almanzor, fanns det etthundrafemtionio personer som fick betalt från statskassan. Enbart muezzinerna var sexton, och två av dem var alltid ”på vakt” och sov i minaretens övre kammare, därifrån, i sin tur, vid tiden för varje bön på dagen, ropade de till bön, högt, genom azans kallelse. Uteplatsen var av stora proportioner, omgiven av breda portiker, precis som vi kan se den idag. Men trots att dess namn har gått över till eftervärlden som ”Patio de los Naranjos”, hade den först inga träd.

På 700-talet planterade en imam i moskén, kallad Salam al-Shami, några träd på gården, vilket gav upphov till en rad juridiska diskussioner om dess laglighet ett sekel senare.

Men, och som en kuriosa, om det under andalusisk tid fanns apelsinträd på gården till Cordobas moské, eller någon annan moské, måste de ha varit bittra apelsiner, eftersom den söta apelsinen inte nådde den iberiska halvö förrän på 1500-talet.

 

Undervisningssammansättning

I de breda portikerna på gården samlades de lärare som undervisade i Koranen med sina elever. Traditionell koranundervisning i den islamiska världen har alltid utförts genom att repetera Koranens suror högt, av eleverna, tills de lär sig dem utantill, med ett oklanderligt uttal av de arabiska orden. För att göra detta satt läraren på golvet och pojkarna runt honom och bildade en halvcirkel. Pojkarna hade, medan de reciterade Koranen, på sina knän några trätavlor (luha) på vilka de skrev med en penna versen (ayat) i Koranen som de lärde sig.

Kalif al-Hakam II betalade vid ett visst tillfälle och som en from handling en serie lärare för att undervisa Koranen till barnen till de sjuka och fattiga i Córdoba, och etablerade tre av dessa koranskolor i moskén och tjugofyra i medinan.

De andliga mästarna (sufierna) träffades också i dessa portiker med lärjungarna som följde deras mystiska läror. Män vars andliga visdom gick utöver den islamiska malikis praxis, låsta i sin ortodoxi, och av denna anledning, vid många tillfällen, förföljda av de oförsonliga.

Sufimästare var mycket talrika i al-Andalus, särskilt från slutet av 900-talet. Den store Murcias mystikern Ibn al-Arabi (1100-1200-talen) besökte dessa kretsar av mystisk visdom mer än en gång när han besökte Córdoba.

 

Slutsats

Det är kanske så att Aljama moskéns majestät fångade historikernas uppmärksamhet på ett mycket exklusivt sätt att man nästan glömde den stora staden som Córdoba alltid var.

Den lyste på egen hand på 900-talet, som vetenskapens vagga och huvudstad i det muslimska västerlandet, och till och med hela västerlandet, men historien kopplade det för alltid till sin moské som en pärla som är fäst vid ett halsband, som en andalusisk poet från den tiden skulle säga.