Inés Eléxpuru – FUNCI
Myten om al-Andalus, det är vad på sistone vissa reaktionära strömningar har för avsikt att reducera till de åtta århundradena av spansk-muslimsk historia på vår mark. Åtta århundraden som inte bara lämnade några av de mest framstående och besökta monumenten, utan också ett helt sätt att förstå livet, livsmiljön, kulinariska seder och nästan trettio procent av de ord som används dagligen i det spanska språket inom vissa områden. Köttbullarna är av arabiskt ursprung, samma som rispuddingen och empanadas, hur nordliga de än kan verka. Och utöver orden som börjar på al eller az, när vi säger soffa (divan), kakel (azulejo), förhoppningsvis (ojala) och trottoar (acera), talar vi på arabiska. Om det kan kallas en myt, låt Gud komma och se det.
Faktum är att en del av detta arv kan ses. Det är påtagligt och uppenbart, omedvetet om fåniga polemik. Córdoba, Sevilla och Granada, men även mer nordliga städer som Toledo, Cáceres, Zaragoza och Tudela bevarar byggnader, arkeologiska lämningar och en invecklad och snäv urban layout, med ursprung från den tiden. Men det är kanske på landsbygden, i agrariska seder, traditionell hydraulik, ortnamnsforskning och husstrukturen runt en uteplats, där dess avtryck är störst. Ett fotavtryck som utan svårighet kan spåras genom de mest attraktiva turistvägarna.
År 710, när Rodrigo styrde Hispania från huvudstaden i det västgotiska kungariket Toledo, gick en grupp på cirka 400 araber in på Cadiz kust under befäl av Tarif, (därav Tarifa) med greve Julián, dåvarande guvernör i Ceuta, och initierade en serie räder som skulle avsluta erövringen av Spanien snabbt och enkelt.
Socialt missnöje under den västgotiska eran fick befolkningen att se positivt på de nya invånarna. De ekonomiska och skattemässiga fördelarna som muslimerna erbjöd var inte orelaterade till massomvandlingarna som följde. Om ”bokens folk”, kristna och judar, under muslimskt styre kunde fortsätta att hålla fast vid sin tro i utbyte mot att hylla staten, anammade många ändå den nya tron och återfick personlig och egendomsfrihet som hade nekats dem av de västgotiska kungarna. Spansktalande muslimer blev kända som muladíes och utgjorde huvuddelen av befolkningen. De kristna som istället bestämde sig för att behålla sin tro, kallades mozarabs.
Araber och berber
Resten bestod av araber, särskilt jemeniter, och berber från Maghreb. Vissa judiska samhällen som var trogna sin tro förevigades också, i städer som Toledo och Córdoba. Denna mosaik av folk och religioner gav berikande resultat och gynnade samexistens, dock grumlad av vissa specifika revolter som de som inträffade under al-Hakam I:s regeringstid.
Under tiden flydde den unge prinsen Abderrahman I i Damaskus från den förföljelse som hans familj utsattes för av den nya abbasidiska dynastin som etablerats i Bagdad, imperiets huvudstad. Han bestämde sig för att pröva lyckan i det nyligen erövrade al-Andalus (som är hur det nya muslimska Hispania skulle heta), där han landade år 755. Bara 25 år gammal lyckades han få sin auktoritet erkänd och utropades till emir i den stora Moskén i Córdoba. Därmed uppstod en av de mest blomstrande perioderna i den andalusiska staden, omvandlad till huvudstad i det helt nya Umayyad-emiratet.
Idag är Córdoba en av städerna med ett av Europas största historiska centrum, i ständig återhämtning och förbättring. Allt dess turist- och stadsliv, prickat med vita gator, inhägnade hörn och krukor sprängfyllda av färg, utspelar sig runt moskén, mellan skrymslen och vrår i de judiska kvarteren och andra stadsdelar av medeltida ursprung.
När kastilianerna erövrade staden 1236 bestämde de sig för att respektera den stora moskén som byggdes och utvidgades under århundradena, imponerade av dess monumentalitet. De byggde ett gotiskt tempel inuti och lämnade fri dess enorma ”liwan”, eller böneutrymme som, omskrivning av Téophile Gautier, liknar ”marmorvegetation som hade spirat spontant ur marken”. Men det som kanske mest imponerar på besökaren är ”mihrab”, eller bönenisschen från vilken ”imamen” styrde bönen, dekorerad med små tesserae applicerade av syriska och bysantinska byggmästare, som ger en varm och värdefull atmosfär.
Social och pedagogisk funktion
Moskéerna i al-Andalus fungerade inte bara som ett tempel, utan fyllde också en social och pedagogisk funktion. De fungerade som en mötesplats där lagstiftning antogs och läror förmedlades. För övrigt var det andalusiska religiösa systemet sunnitiskt, det vill säga det styrdes av sunna, eller profetens traditioner, och var därför undantaget från alla typer av hierarki. Den juridiska skolan var Maliki, samma som fortfarande råder i Maghreb, och en av de mest flexibla. Flexibiliteten ökade i sin tur av den säregna blandningen av kulturer och trosbekännelser, och den öppna och livliga karaktären i det andalusiska samhället, som hyllade det sociala livet i det fria och blundade för alkoholens excesser.
Men varken moskén eller den urbana layouten är det enda som Córdoba har bevarat från den spansk-muslimska perioden. Också deras sätt att leva runt en skuggig och sval uteplats, samt olika bad, rester av minareter, kvarnar och fästningar, och resterna av palats staden Medina Azahara, cirka tio kilometer utanför. Det beordrades att byggas av Abderrahman III på 900-talet för att välkomna hovet och imponera på folket och de utländska ambassaderna som enligt krönikan lämnades mållösa och med ”tungan fast vid gommen” inför en sådan uppvisning av prål.
Al-Nasir, som den umayyadiska monarken var känd, hade själv utsett sig till oberoende kalif från Bagdad. En skicklig karaktär med stora statliga färdigheter, han förenade sin regeringstid, som var i fara på grund av tribalismen och interna stridigheter, och etablerade förbindelser med frankerna och Bysans, vilket gynnade en kosmopolitisk miljö. På den tiden hade Córdoba mer än 1 000 moskéer, 800 badhus, en välordnad urbanisering, offentlig belysning och ett avancerat avloppssystem.
Idag breder det arkeologiska komplexet Madinat az-Zahra ut i etapper vid foten av bergskedjan under en filt av mandelträd och ömma gräs, och visar grunden och en del rekonstruktion av vad som var en imponerande hövisk stad som försvann under effekten av plundringen. Córdoba var också födelseplatsen för några av de mest lysande medeltida vismännen, såsom polygrafen Ibn Hazm (994-1063), författare till den berömda kärleksavhandlingen ”Duvans halsband”, filosofen och läkaren Ibn Rushd (Averroes, 1126-1198), och hans samtida Maimonides (1135-1204), berömd judisk läkare och exeget.
Kalifatets undergång
Men, precis som allt i det här livet, slutade tiden för välstånd och enhet med förstörelse och försvinnandet av kalifatet och uppkomsten av en rad små oberoende arabiska, berber- och spanska kungadömen, Taifa-rikena, som skulle ge så dåligt rykte till den spanska egenheten på grund av dess odisciplinerade karaktär. Trots att de under 1000-talet och en del av 1100-talet förverkligade en tid av politiskt förfall, tillät de uppkomsten av konst och litteratur i många städer som Sevilla, Denia, Toledo och Albarracín.
Två nya berberdynastier som kom från Maghreb för att hjälpa sina andalusiska grannar som började falla i kastilianska händer på 1100-talet tog successivt makten: Almoraviderna och Almohaderna. Båda hade mäktiga arméer, drivkraft och en mycket mer puritansk och strikt syn på religion än spanjorerna.
Almohad dynastin, som styrde al-Andalus på 1100-talet och byggde sin huvudstad i Sevilla, försåg staden med en solid infrastruktur och gjorde den välmående jämfört med Córdoba. Från och med då får staden vid Guadalquivir, den ”stora floden”, den orientaliska och soliga luften, sin gyllene tegelhud.
Den mest berömda Almohad byggnad är Giralda, som var minareten i huvudmoskén, och har samma form som dess tvillingar, Hassan tornet i Marocko och Kutubiya i Marrakech, med sina väggar elegant dekorerade med ”sebka” eller vaxkakemotiv. Torre del Oro (Guld tornet) finns också kvar, bredvid floden, med en åttkantig planlösning och uppenbarligen så namngiven eftersom den en gång var täckt med metalliska reflektionsplattor.
Av Almohad ursprung är också den avskilda Patio del Yeso (Gips gården) i hjärtat av det moriska Alcázar, där Pedro I, en gång i kristna händer, fick sin bostad etablerad på arabiskt sätt, som han tyckte om att pryda sig själv och leva. Vi får inte glömma att det orientaliska var höjden av det moderna på den tiden.
Navas de Tolosa
Men almohadernas frammarsch stoppades i slaget vid Las Navas de Tolosa, 1212, vilket var en viktig milstolpe för återerövringen av Spanien. Lite i taget tog Fernando III och Jaime I från Aragón över de olika andalusiska områden. Sedan kom den sista muslimska dynastin som skulle styra Granada, Almería och Málaga fram till 1492, Nasrid dynastin.
Således har vi i Granada ett annat av de mest spektakulära exemplen på arvet från al-Andalus: Nasridkonst och arkitektur. Ett ömtåligt bevis som spets, som ändå har bevarats till denna dag som ett mirakel av trä och snidat stuckatur, av kakel och tegel. Och där ska de bära vittne, inte bara Alhambra och Generalife, hyllade till illamående av de mest eldiga romantiska författarna, utan också det kungliga rummet i Santo Domingo, Dar al-Horra-palatset, Bañuelo, Corral del Carbón och Yusufiya madrasah.
Det finns lite kvar att berätta om Alhambra, ett av de mest besökta monumenten i Europa, förutom kanske att det, på grund av Mohamed V:s utmärkta relationer med Pedro I, det finns de som vågar säga (senaste teorierna från specialister inom islamisk konst ) att själva Arrayanes uteplats, med dess damm och dess portiker med styltade bågar, är inspirerad av Patio de las Doncellas (Jungfruernas innergård) som presiderade över Mudejar-residensen (kristen gjord av muslimska byggmästare) av Pedro I i den sevillanska alcazar. Nasrid-arkitektur kontra Mudejar-arkitektur och inte motsatsen? Och det är att i konsten, som i historien, är linjen aldrig linjär och är vävd med flerfärgade och sammanflätade trådar.
Tidslinje för Al-Andalus
- Efter Tarifs intrång längs Cadiz kust, går Tariq, löjtnant för Nordafrikas guvernör, Musa ibn Nusair, i land i Gibraltar (Jebel Tariq) med en armé på 9 000 man.
- Abderrahman I, den siste överlevande från Umayyad dynastin i Damaskus, anländer till halvön och utnämns till emir i Córdoba. Han etablerar en dynasti som kommer att styra al-Andalus fram till 1031.
- Bygget av Cordoba moskén börjar. År 822 kommer den att utökas under Abderrahman IIs mandat, som för med sig en viktig period av välbefinnande.
- Normanvikingarnas intrång i Lissabon, Sevilla och Cádiz.
- Den mozarabiska kristna gemenskapen gör uppror i Córdoba.
- Abderrahman III utropar sig själv som oberoende kalif av Bagdad och befälhavare för de troende. Det Umayyadiska kalifatet börjar.
- Almeria grundas.
- Abderrahman IIIs efterträdaren, en lärd man och älskare av konst, skapar ett bibliotek med mer än 400 000 volymer.
- Almanzor (al-Mansur) organiserar en kampanj mot Santiago de Compostela.
- Efter Umayyad dynastins fall börjar tiden för de självständiga Taifa-rikena.
- Alfonso VI tar Toledo, och Taifakungen al-Mutamid av Sevilla ber Almoraviderna i Marocko om hjälp för att stoppa den kristna framfarten.
- Sevilla blir al-Andalus huvudstad.
- Yaqubs Almohad-trupper besegrar Alfonso VIII:s armé i slaget vid Alarcos.
- Arméerna i Kastilien, Aragonien och Navarra besegrar Almohad-trupperna i slaget vid Las Navas de Tolosa.
- Ferdinand III intar Córdoba.
- Byggandet av Alhambra börjar, under al-Ahmars ansvar.
- Malaga kapitulerar till de kristna styrkorna, strax följt av Baeza och Almería.
- Boabdil, den siste Nasrid-kungen, kapitulerar och förhandlar om överlämnandet av Granada till de katolska monarker.
- De katolska monarkerna gör sitt intåg i Granada.
Bibliografi
España Musulmana (Muslimska Spanien) (700-1400-talen). Rachel Arie. Editorial Labor, Barcelona, 1994, 558 sidor.
Al-Andalus rutter. Ines Elexpuru, Carlos Pascual. El País / Aguilar, Madrid, 1995, 326 sidor.